Regisseren
Tekst hier invullen...
A: Regisseren, samenwerking en proces
Bij het maken van een BNP voor Mulder Hallenbouw nam ik het initiatief binnen de groep om de communicatie bezig te houden in de groep. Dit deed ik door wekelijks duidelijk contact met m'n groepsgenoten te onderhouden via de telefoon en Whatsapp. Maar ook op de momenten wanneer wij elkaar fysiek zagen zorgde ik ervoor dat wij bezig bleven met het onderwerp van het maken van het BNP. De samenwerking liep op sommige momenten niet zoals ik had gehoopt van tevoren om wij als groep tegen punten van de ander aanliepen. In de stukken die werden geschreven was een te groot niveauverschil te zien. Op het moment wanneer dit in de groep werd gegooid werd dit niet bepaald goed opgepakt. Er ontstond een meningsverschil en ik merkte hierbij dat ik vond dat één van mijn groepsgenoten volledig gelijk had. Omdat we nog niet aan het einde waren het project heb ik dit meningsverschil een beetje proberen te sussen om de samenwerking stabiel te houden en o. te zorgen dat het niet verder uit de hand zou lopen. Ik heb op dat moment beschreven hoe ik erover dacht en een suggestie gedaan hoe verder te gaan. Beide partijen waren het hier mee eens en de samenwerking liep verder stabiel door.
Mijn kennis over de contextsanalyse en organisatieanalyses was in dit project wel erg van toepassing. Dit heb ik in het vorig jaar binnen mijn destijdse groep ook gemaakt. Op één of andere manier vind ik het leuk om deze te maken. Ik heb dat dit semester niet zelf gedaan omdat ik het belangrijk vond dat ook de anderen dit moeten kunnen. Als groep hebben we een organisatieanalyse gemaakt met een bijbehorende contextanalyse. Deze zijn bijgevoegd in de bijlage hieronder. Het voordeel van het betrekken van de medestudenten is dat ze weten waar ik mee bezig ben. Zo straal je vertrouwen uit en dit kan helpen bij het creëren van draagvlak voor het project.
B: Besluitvorming in de regierol
Omdat wij de opdracht voor het BNP bij een bedrijf uitvoerde waarbij er zo goed als niks wordt gedaan met veiligheid kon ik ervan uitgaan dat er weinig beschikbare en bruikbare informatie aanwezig was binnen het bedrijf. De enige manier om een vorm van informatie op te doen was via de interviews. Ondanks dat we er vrij vroeg achter kwamen dat dit project niet uitgevoerd kon worden zoals we hadden gehoopt omdat er weinig informatie aanwezig was en er niet aan de veiligheid werd gedacht hebben we toch besloten om dit project bij dit bedrijf door te zetten. We moesten hierdoor wel een afweging gaan maken om weg te gaan en te gaan zoeken naar een ander bedrijf of om door te gaan bij dit bedrijf met de bijbehorende risico's. Waar ik in zo'n geval gauw aan denk is het afwegen van de risico's in beide situaties.
Als weg zouden gaan bij dit bedrijf lopen we weg voor een uitdaging waarbij we wel kunnen laten zien hoe goed wij te werk kunnen gaan met de kennis die wij al bezitten. Het nadeel zou zijn dat we opzoek moeten gaan naar een ander bedrijf en dat kost veel tijd. Als we zouden blijven kunnen we aan de slag met een grote uitdaging met de mogelijke risico's dat we niet gaan bereiken wat we zouden willen. Ik zie het als een uitdaging als we iets kunnen doen waar we de info nog niet van hebben. Daarom wou ik op dat moment graag bij dit bedrijf blijven. Ik heb dit laten merken aan mijn medestudenten omdat we van zo'n situatie enorm veel kunnen leren en onze eigen kennis kunnen uittesten.
C: Reflectie op regierol
Ik vond het enorm lastig dat ik niet de regie tijdens dit project in handen had. In het laatste project met de RI&E was ik degene die de regie had in de groep omdat ik de contactpersoon kende. De regierol lag toen enorm bij mij en ik houd er enorm van als ik de regie kan hebben. In dit project moest ik de regie weggeven aan iemand waarvan ik van te voren een hard hoofd in had dat de communicatie naar de contactpersoon toe goed zou verlopen. Ik heb mij dan op sommige momenten ook echt geïrriteerd aan de manier van communiceren. Omdat dit een POP-punt was voor mij liet ik me hier wel ik los. Ik probeerde de regierol niet over te nemen en heb dit dan ook volledig bij één persoon gelaten. Dit was voor mij enorm lastig en eigenlijk is dit best een slecht punt. Samenwerking is belangrijk en dat zag ik op een gegeven moment ook in. Ik ben gaan bijspringen als dat kon in de communicatie en heb tips gegeven over hoe ik dingen zou gaan aanpakken. Ik probeerde een balans te vinden in de regierol en dit voelde voor mij fijn. Op dat moment had ik toch een vorm van regie door bij te staan waar nodig maar toch op de achtergrond blijven om niet de regie volledig over te nemen.
Ik vond het op een gegeven moment irritant dat er een aantal weken geen communicatie was met de contactpersoon omdat ik dit zelf anders had gedaan in de voorgaande opdracht iuit het andere jaar over de RI&E. Ik houd graag contact met de contactpersoon over de opdracht om de contactpersoon ook op de hoogte te houden over de stand van zaken. Degene dit de regierol had ging er op dat moment totaal niet goed mee om voor mijn gevoel en ik kon mij er boos om maken. Het leek wel een potje. Ik ben trots op mezelf dat ik hierbij nog rustig bleef en niet ben losgebarsten. Ik heb wel aangegeven wat ik van de communicatie vond op dat moment maar ik ben rustig gebleven.