Ontwikkelingspunt 3 - Geven van een advies -Adviseren 

Inleiding

Voor mijn derde ontwikkelingspunt heb ik gekozen voor het geven van een advies. Dit ontwikkelingspunt heb ik geplaatst bij adviseren omdat je bij het geven van een advies iemand adviseert over een bepaald onderwerp. Dit ontwikkelingspunt is voor erg belangrijk omdat ik waarschijnlijk in de toekomst vaker een advies zal moeten uitbrengen. Het is voor mij belangrijk dat ik mij hierin blijf verbeteren en ontwikkelen. Doormiddel van de zes stappen van het stappenplan wil ik mij beter gaan ontwikkelen dit semester op dit ontwikkelingspunt.

Stap 1:

In het verleden heb ik mij vaker gericht tot een advies. Waar ik gelijk aan denk is de RI&E die ik samen met twee andere klasgenoten heb opgezet bij De Graaf Bakeries in Hoogeveen eind jaar 1 van deze opleiding.  Maar ook het advies voor de Gemeente Groningen voor de probleemwijk van Paddepoel over de jeugdcriminaliteit en overlast. Het advies was hierbij gericht op de mogelijkheden die er waren in de wijk en de verbeterpunten binnen de wijk. 

Stap 2:

Ik wil rondom het geven van een advies graag een doel voor mezelf stellen. Dit doel wil ik er graag op gericht hebben zodat ik mij beter kan gaan ontwikkelen in het geven van een advies omdat dit waarschijnlijk vaker voor zal komen in de toekomst rondom de opleiding. Ik wil mij dan ook graag op een punt richten waarop ik vind dat ik mij nog verder op moet gaan ontwikkelen. Ik wil grag gaan kijken naar de verschillende mogelijkheden die het bedrijf heeft waar wij een BNP (bedrijfsnoodplan) bij gaan uitvoeren. Door het advies volledig te specificeren op dit bedrijf wil ik graag de focus zo leggen dat het niet zomaar toepasbaar is op elk bedrijf. 

Stap 3:

Waar ik mijn focus graag op wil leggen is het bedrijf. Elk bedrijf is anders, zo ook dit bedrijf. Ik wil specifiek gaan kijken naar wat het bedrijf nodig heeft en ik wil kijken naar bij welk punt voor dit bedrijf verbeterpunten liggen. Deze verbeterpunten wil ik uitwerken in het advies. Wat ik hier alleen wel voor nodig heb is af en toe de feedback van mijn groepsgenoten en de vrijheid om een deel van het advies in elkaar te mogen zetten. Ik zal dit in de groep gooien zodat mijn groep zich bewust is van de ontwikkeling die ik graag wil doorvoeren. Door een schouw uit te voeren kan ik ter plekke bekijken waar het bedrijf uit bestaat en waar verbeterpunten liggen. Naast de schouw als fieldresearch ga ik gebruik maken van het interviewen van de contactpersoon en deskresearch om zo aan informatie te komen over het bedrijf en om zo te kijken hoe het bedrijf in elkaar zit. 

Stap 4:

Alleerst kan ik zeggen dat het ontwikkelingspunt zich in positieve zin heeft kunnen ontwikkelen. Helaas liep dit alleen niet helemaal soepel en heb ik een aantal tegenslagen gehad. Het bedrijf was namelijk niet volledig op de hoogte met welke veiligheidsregels er golden en had dan ook geen BNP klaarliggen. Dit was binnen de groep echt wel een tegenvaller en ook voor mij. Aan de andere kant werd het advies groter dan wij ons van te voren hadden voorgesteld. Veel onderdelen misten namelijk en zo konden wij het advies uitbreiden. Het probleem was alleen dat er zo'n groot advies ontstond dat de focus van mij niet meer volledig lag op de specialisatie van het advies op het bedrijf. Hier baalde ik wel van maar ik zag het ook positief in, het advies werd nu groter en breder getrokken. Sommige onderdelen konden nog wel gespecialiseerd worden op het bedrijf.

Stap 5:

Feedback hadden wij met dit project af en toe echt nodig omdat wij als groep regelmatig vast liepen op sommige onderdelen uit het BNP. Ook ik kon regelmatig wat feedback gebruiken van mijn groepsgenoten over de gemaakte stukken, zo oom op het advies. De adviezen die ik gaf konden vaak goed gebruikt worden. Wel kwam het af en toe voor dat ik voorgelegd kreeg van Ilse met name om het bedrijf de gelegenheid te geven om verschillende handelingsopties te geven om bijvoorbeeld een brand tegen te gaan. Het kwam dan bijvoorbeeld voor dat ik mij focuste op de aanleg van brandweerslangen aan haspels aan de muren en op welke plekken deze geplaatst moesten worden. Dit terwijl Ilse bijvoorbeeld meer nadacht over de verschillende mogelijkheden die er waren zoals spuitslangen of juist schuimblussers plaatsen. Op deze manier konden wij elkaar uitstekend aanvullen voor mijn gevoel en konden we goed leren van de feedback die wij elkaar gaven. 

Stap 6:

Dan ben ik alweer aangekomen bij de laatste stap, het verzamelen van verbeterpunten. Ik heb eigenlijk drie verbeterpunten waar ik mij de volgende keer op kan gaan focussen op het moment dat ik weer een advies moet gaan geven. Deze verbeterpunten hebben te maken met het echt geven van een advies maar ook op het proces hieromheen om tot een advies te komen.

  • Verbeterpunt 1: Tijdens het vormen van een advies in gesprek gaan met medestudenten of andere adviseurs om zo elkaar makkelijk te kunnen aanvullen op punten waar dit het beste bij kan
  • Verbeterpunt 2: Van te voren proberen om informatie verzamelen om beter te weten wat je te wachten staat bij het vormen van een advies. Weten welke informatie je hebt met de vraag of je het echt wel kan toespitsen op het bedrijf. 
  • Verbeterpunt 3: Kijk naar mogelijkheden die er zijn en denk aan verschillende oplossingen en zet deze onder elkaar op papier met de voordelen en nadelen onder elkaar.


© 2021 Portfolio Sander. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin