Ontwikkelingspunt 2 - Balans in regie nemen - Regisseren
Inleiding
Voor mijn tweede ontwikkelingspunt heb ik gekozen voor het vinden van een balans in het nemen van de regie. Dit ontwikkelingspunt heb ik geplaatst bij regisseren omdat je bij het nemen van de regie met een groep de boel probeert te regisseren. Dit is bij het samenwerken binnen een groep met groepsleden ook het geval. Bij de samenwerking is vaak één of meerder personen die de regie pakt binnen de groep. Het gaat mij er om dat ik een balans kan vinden tussen het nemen van de regie en het loslaten en overgeven van de regie aan een ander groepsgenoot. Doormiddel van de zes stappen van het stappenplan wil ik mij beter gaan ontwikkelen dit semester op dit ontwikkelingspunt.
Stap 1:
Als ik ga kijken hoe het regisseren binnen een groep in het verleden is verlopen met groepsgenoten merk ik dat ik vaak de persoon ben die de regie neemt binnen een groep. Persoonlijk vindt ik het enorm fijn om de touwtjes in handen te hebben en deze niet te hoeven delen met anderen. Zo weet ik namelijk zelf wat er gebeurd en wat er nog op de planning staat. Ik vind in het voorgaande jaar ook bijvoorbeeld heel fijn om einddocumenten te maken met de informatie die iedereen over zijn eigen deel heeft getypt. Zo zorg ik er dan altijd voor dat alle stukken van een zelfde soort niveau zijn en dat er weinig is te merken van het feit dat het is gemaakt door verschillende mensen. Binnen vergaderingen op school nam ik vorig jaar ook vaak het voortouw. Ik wist in bijna alle gevallen wat er op de planning stond en wat er moest gebeuren.
Stap 2:
Het doel wat ik voor mezelf stel in dit semester is dat ik een balans ga vinden in het nemen van de regie en het loslaten ervan. Hiermee ga ik kijken naar de groepsgenoten en de inbreng die hun hebben. Ik wil mij gaan aanpassen bij mijn groepsgenoten en hun tempo van werken aanhouden. Ik ben van plan om iemand anders het woord te laten voeren en niet te gauw de teugels proberen over te nemen. Bij het project over de simulatie bij het ROT zit ik voor mijn gevoel in een interessant groepje. Mijn groepsgenoten bestaan namelijk uit hele verschillende types, twee mensen binnen de groep kunnen nog wel eens erg bezig zijn met het voortouw nemen binnen de groep en sommige anderen hangen wat meer achter over en bemoeien zich niet te veel met degene die de leiding neemt. ik wil hier graag voor mijzelf een balans in vinden.
Stap 3:
Tijdens dit semester ben ik bezig geweest met nemen van de regie en het loslaten ervan. Omdat ik mij wou gaan focussen op het balans hiertussen heb ik twee groepsgenoten hier van te voren van laten weten. Zij kunnen mij helpen binnen het proces om hier een goede balans in te vinden. Ik heb greep tijdens het project in op de momenten wanneer ik dacht dat dit nodig was en liet sommige dingen gaan omdat ik weet dat anderen om mij heen een andere visie kunnen hebben. Tijdens het proces konden mijn twee groepsgenoten die ervan af wisten mij tussendoor wijzen op de moment wanneer ik de teugels moest laten vieren en wanneer ik de teugels wat strakker aan kon trekken.
Stap 4:
Tijdens het proces was het lastiger dan ik dacht om een balans te vinden in het nemen van de regie en het loslaten ervan. Ik merkte enorm de neiging te hebben om keihard op te treden. Al helemaal op het moment dat er een onenigheid ontstond binnen de groep. Onenigheden zijn nooit goed tijdens een groepsopdracht maar horen er bij. Het probleem was wel dat ik een oorzaak was waardoor de onenigheid is ontstaan. Ik botste namelijk regelmatig met een groepsgenoot omdat ik de denkwijze van die persoon totaal onlogisch, onacceptabel en misschien zelfs wel dom vond. Dit terwijl ik weet dat die persoon ook zijn best doet binnen de groep en ook gewoon wel iemand is die je nodig kan hebben in de groep in vergelijking tot anderen die niet veel uitvoeren.
Stap 5:
Dankzij de twee groepsgenoten die wisten wat er speelde rondom dit ontwikkelingspunt kon ik er door hen op gewezen worden dat ik een doel had: namelijk een balans vinden. Dit hielp mij enorm omdat anderen om je heen eerder doorhebben dat je overprikkelt reageert dan jijzelf. Zij gaven mij dan ook feedback dat ik de regie even uit handen kon geven en moest gaan kijken naar de manier waarop het proces zich ontwikkeld bij een ander.
Stap 6:
Verbeterpunten voor mij zijn bij dit ontwikkelingspunt overduidelijk. Ik heb hieronder een lijstje gemaakt met de belangrijkste omdat ik dit heb gemerkt in het afgelopen semester rondom de simulatie van het ROT.
- Regie uit handen geven en laten oppakken door iemand anders kan goed uitpakken omdat een ander met een andere blik kijkt naar de situatie. Leerpunt: geef de mogelijkheid dat iemand anders de punten oppakt.
- Balans vinden is lastig maar omdat je werkt als groep kan je elkaar ook helpen als groep. Leerpunt: Samen sta je sterk en leer je van elkaar wanneer de regie een keer bij een ander ligt.
- Bekijk wel wie de regie van je overneemt wanneer je deze loslaat, het kan voorkomen dat de regie wordt overgenomen door iemand met roekeloze ideeën. Leerpunt: weeg de voordelen en nadelen af op het moment wanneer je de regie loslaat.