Onderzoeken en Adviseren

Tekst hier invullen...

A: Analyse en onderzoek

Bij het project in de eerste periode met het BNP moesten wij als groep eerst aan informatie komen. Zelf ging ik eerst gebruik maken van het internet om erachter te komen wat een BNP inhoudt. Dit heb ik gedaan door de 5W-vragen 1H-vraag te beantwoorden. Ik moest weten wat er in een BNP moest komen te staan voordat ik er een kon maken. Vervolgens wat het voor ons noodzaak om bij het bedrijf waar wij deze opdracht gingen uitvoeren een kijkje te nemen. Zo kunnen wij een beeld krijgen van het bedrijf en kunnen we kijken naar wat de mogelijkheden en moeilijkheden zijn. Samen met de andere groepsleden heb ik gekeken naar in hoeverre wij een BNP konden opzetten in dit bedrijf. Nou bleek dat er weinig werd gedaan aan de veiligheid. De meeste dingen waren in het bedrijf niet aanwezig, denk aan een volledige EHBO-koffer, BHV'ers en juiste brandmelders. Op dat moment moesten we het BNP (wat we volledig moesten gaan opstellen) afbakenen om het ons zelf niet al te lastig te gaan maken. Als groep hebben we op dat moment geanalyseerd en onderzocht welke onderdelen van het BNP wel aanwezig waren en welke niet. Daarna hebben we gekeken naar welke onderdelen van het BNP die er niet waren wij wel gingen maken en over welke onderdelen wij juist een advies zouden gaan maken. We hebben doelen geformuleerd over wat het bedrijfsnoodplan moet inhouden voor het bedrijf zelf. Naast deze doelen hebben wij zelf als groep ook mondeling onderzoeksvragen geformuleerd, deze staan hieronder op een rijtje:

  • Welke onderdelen van het BNP zullen worden behandeld en van welke onderdelen wordt een advies geschreven?
  • Wie zijn er nodig om dit project en BNP tot een goed einde te brengen?
  • Wanneer komt de focus op het einddocument?
  • Wat komt er in het BNP naar voren?
  • Waarom bakenen we sommige onderdelen van het BNP strakker af dan andere?
  • Hoe willen we dit project tot een goed einde brengen?

Het maken van een bedrijfsnoodplan kan ingewikkeld en complex zijn. Het is daarom verstandig om in de gaten te houden en te controleren waar je eigenlijk mee bezig bent. Als controle voor ons hadden we meneer van Rooij. Meneer van Rooij werd erbij gehaald wanneer wij dachten dat we feedback konden gebruiken. Op deze manier controleerden wij onszelf of we op de goed weg waren. Daarnaast hadden we de NEN-norm 2118:2010 die we als handleiding konden gebruiken voor het schrijven van het BNP zelf. Een bedrijfsnoodplan is niet altijd aanwezig in een bedrijf. Zo ook niet in dit bedrijf. Dit terwijl dit steeds belangrijker wordt. Er ontstaan veel regels om de veiligheid binnen een bedrijf te waarborgen. Het bedrijf doet er goed aan om in theoretische zin en praktische zin de zaken goed op orde te hebben. Wanneer er wel een BNP aanwezig was geweest binnen het bedrijf konden wij gaan kijken naar de actualiteit ervan. Het komt helaas nog te vaak voor dat er wel eens een BNP is gemaakt voor het bedrijf maar dat deze verouderd en niet meer actueel is.

De informatie die nodig was voor het BNP hebben wij gehaald uit fieldresearch, deskresearch en het afnemen van een interview. Ik schatte voor mezelf in dat de informatie die op de website stond waar was en dat we deze informatie konden overnemen. Bij de informatie die we ontvingen tijdens het interview had ik af en toe m'n bedenkingen. Sommige dingen die werden gezegd nam ik toch met een korreltje zout omdat ik betwijfelde of er de volledige waarheid werd gesproken. Dit was bijvoorbeeld op het moment toen wij vragen begonnen te stellen over de BHV'ers die aanwezig waren.

Binnen het bedrijf waar wij dit BNP gingen maken/actualiseren was de veiligheid niet op orde en dat bekend. Op het moment dat we daarachter kwamen moesten wij als groep even schakelen. Dit omdat er een kans bestond dat we dit project hier bij dit bedrijf niet volledig zouden kunnen afronden zoals we dit van tevoren hadden gehoopt. Dit had als consequentie kunnen hebben dat we er halverwege achter zouden kunnen komen dat wij dit project hier niet op een juiste manier konden afronden.

B: Adviseren

Nadat wij onze verschillende manieren van analyses doen en onderzoeken uitvoeren hebben toegepast zijn wij tot de conclusie gekomen dat wij een niet een volledig BNP kunnen opstellen in dit bedrijf. Daarom hebben wij ervoor gekozen op een advies op te stellen over onderdelen die missen uit het BNP (en dat is veel). Het advies over de onderdelen die misten uit het BNP hebben wij gevormd naar de informatie die hebben verkregen op de verschillende manieren. We hebben gekeken naar welke mogelijkheden er zijn binnen het bedrijf om de veiligheid wel goed te regelen. Mede hierdoor is er een advies gevormd nadat wij de bevindingen binnen het bedrijf hebben verwerkt. Hieronder is het advies na te lezen in het document. Bij het vormen van het advies vonden wij het belangrijk dat het advies voor iedereen uit het bedrijf makkelijk te begrijpen is. Het advies wouden we daarom per onderwerp kort, duidelijk en bondig houden. Binnen het bedrijf zijn ook minder hoog opgeleiden en voor hen is het van belang dat ook zij snappen wat het advies inhoudt. Bij het advies is er gekeken naar de mogelijke gevolgrisico's die kunnen optreden bij een actie die wordt uitgevoerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het advies voor een verzamelpunt wanneer er brand uitbreekt. Het is namelijk niet verstandig om dit verzamelpunt te plaatsen op de aanrijroute van de hulpdiensten omdat deze anders gehinderd worden. We hebben bij het advies gekeken naar de scenario's die kunnen optreden wanneer het advies uitgevoerd word.  

© 2021 Portfolio Sander. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin