Inleiding POP-Persoonlijk ontwikkelingsplan
De drie leeruitkomsten met het onderwerp waar ik dieper op in zal gaan behandel ik met behulp van een stappenplan bestaande uit zes stappen. Volgens dit stappenplan dat ik heb opgesteld leer ik van mijn eerder gemaakte fouten door terug te kijken naar het verleden en met een doel voor ogen ga ik kijken naar een toekomst tot verbetering in het onderwerp van de leeruitkomst. De zes stappen uit het stappenplan zijn hieronder opgesomd:
- Analyse van het verleden
- Doel stellen
- Proces
- Resultaat vaststellen
- Terugkoppeling/Feedback
- Analyse voor het heden
Stap 1: Hierin zal er een analyse gemaakt worden van het onderwerp van de leeruitkomst uit het verleden. Hierbij wordt het onderwerp grondig bekeken met de aanpak die hierbij in het verleden is gebruikt. Er zullen vragen voorbijkomen om erachter te komen waar de fouten zaten zodat er van deze fouten geleerd kan worden in het heden en bij dit semester. Door te analyseren uit het verleden leer je de gemaakte fouten te begrijpen om verbeteringen in de toekomst te kunnen maken
Stap 2: In deze stap zal ik een doel voor mezelf stellen welke ik dit semester wil gaan bereiken door het project heen. Het doel zal ik stellen binnen bepaalde kaders en afbakeningen (deze verschillen per ontwikkelingspunt) om zo te kunnen focussen op het gestelde doel. Het idee van deze stap is een doel te hebben om naar toe te werken. ''Begin met het einde voor ogen, dus weet wat je einddoel is'' - COVEY
Stap 3: Bij deze stap zal het proces worden beschreven, dit om zo bewust bezig te zijn met het doel wat gesteld is bij Stap 2. De focus ligt bij het doel wat je hebt om ontwikkeling door te voeren in het onderwerp met de bijbehorende leeruitkomst. Door bewust bezig te zijn met het proces in de ontwikkeling zal je ook bewust zijn van de fouten bij het proces om deze zo snel mogelijk te verbeteren. Van fouten maken leer je, maar je leert meer als je de fouten gelijk om kan zetten naar verbeteringen.
Stap 4: In Stap 4 gaat het erom dat er gekeken gaat worden naar het resultaat van het proces (Stap 3). Er moet gekeken naar hoe het ontwikkelingspunt van de leeruitkomst is verlopen tijdens het proces, dus in dit geval, in het project van Crisisbeheersing. Er kan in deze stap gesteld worden of het ontwikkelingspunt zich goed heeft kunnen ontwikkelen of dat er juist een misstap is begaan waardoor het ontwikkelingspunt niet goed is ontwikkeld met het beaamde doel dat is gesteld.
Stap 5: In deze stap gaat het om te leren van feedback van de mensen om je heen en het terugkoppelen van dingen die fout zijn gegaan tijdens het proces (Stap 3). Door om terugkoppeling en feedback te vragen met de actoren waarmee wordt samengewerkt kan je erachter komen wat de opvattingen van anderen zijn op jou deel in het project waarvoor jij jezelf op focust voor het POP. Anderen om je heen zien misschien andere dingen en kunnen je zo tips geven waarvan je kan leren in de toekomst
Stap 6: De laatste stap van het stappenplan is Stap 6. Het is hierbij belangrijk dat je zoveel verschillende verbeterpunten voor jezelf verzameld en deze analyseert, dit kan door jezelf bewust te maken van de fouten die er zijn gemaakt, er ligt tenslotte altijd ruimte voor verbetering. Ook de feedback en terugkoppeling van anderen kan bijdragen aan verbetering voor in de toekomst van het ontwikkelingspunt.